5 porad, jak poprawić swoją efektywność w pracy
Najbardziej efektywnym narodem są ponoć Francuzi, chociaż pracują jedynie 35 godzin w tygodniu! Kluczem do produktywności nie jest więc branie nadgodzin czy przedkładanie życia zawodowego nad osobiste. Jak zatem można zwiększyć swoją wydajność w pracy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!
Około 25% osób w wieku 18–35 lat ma problemy z koncentracją w pracy – wynika z badań TNS. Rozwój nowych technologii, organizacja biura w formie open space czy zwiększający się zakres obowiązków nie poprawiają tego stanu. Co zatem zrobić, by we własnym zakresie poprawić zdolność koncentracji i produktywność?
1. Pamiętaj o przerwie w pracy
Każda osoba zatrudniona w oparciu o umowę o pracę ma prawo do 15 minut przerwy w ciągu dnia. Jeśli jednak obowiązki wiążą się z obsługą komputera, pracownik może dodatkowo skorzystać z 5-minutowego odpoczynku co godzinę.
Nie należy rezygnować z przerw, aby zaoszczędzić czas, który można przeznaczyć na pracę. Oderwanie się na chwilę od zawodowych obowiązków poprawia bowiem koncentrację, redukuje poziom stresu, a także pozwala nabrać nieco dystansu i sprawniej rozwiązywać problemy. Warto więc w pełni wykorzystywać przysługujące przerwy.
Zobacz również: 5 sposobów na efektywną przerwę w pracy
2. Wyeliminuj pożeraczy czasu
W trakcie pracy nie korzystaj z portali społecznościowych, nie przeglądaj stron niezwiązanych z pracą, nie sprawdzaj prywatnej skrzynki e-mail. Odsunięcie na bok rozpraszaczy uwagi pozwoli w znacznym stopniu zwiększyć produktywność i szybciej doprowadzić poszczególne zadania do końca.
3. Nawadniaj organizm
Utrata nawet 1–2% wody wywołuje uczucie senności i problemy z koncentracją. Stałe nawadnianie organizmu poprawia natomiast jego wydajność i redukuje zmęczenie. Pozytywnie wpływa również na kondycję fizyczną i zdrowie. Picie odpowiedniej ilości wody niweluje bóle głowy, poprawia możliwości intelektualne i oczyszcza organizm z toksyn. Pozwala więc zachować sprawność fizyczną i umysłową.
Dlatego też warto mieć na swoim biurku butelkę wody lub regularnie przechadzać się do dystrybutora wody.
Pozytywny wpływ na wydajność w pracy ma także picie 1–3 filiżanek kawy. Napój ten bowiem:
- blokuje receptory odpowiadające za uczucie zmęczenia;
- stymuluje wydzielanie serotoniny, która wpływa na dobry nastrój;
- poprawia krążenie i dotlenienie organizmu, a co za tym idzie – również sprawność intelektualną i wytrzymałość fizyczną;
- wzmacnia konsolidację pamięci i zdolność uczenia się.
4. Stwórz listę zadań
Wypisanie rzeczy do zrobienia w postaci listy pozwoli efektywniej zarządzać czasem i uporządkować obowiązki. Dzięki temu żadne z zadań nie zostanie pominięte, łatwiej będzie także stworzyć ich hierarchię. Niezwykle istotne jest bowiem nadanie każdemu z obowiązków na dany dzień odpowiedniego priorytetu – tak, by najważniejsze zadania wykonać w pierwszej kolejności. Nie da się bowiem efektywnie pracować nad kilkoma projektami jednocześnie.
Jednak warto przy tym pamiętać o zasadzie 2 minut: jeśli wykonanie jakiegoś zadania zajmie mniej niż 2 minuty – należy zrobić to od razu.
5. Zorganizuj swoją przestrzeń
Porządek na biurku sprzyja wydajnej pracy. Dzięki okiełznaniu chaosu (katalogowaniu dokumentów, wyrzuceniu śmieci itd.) łatwiej będzie znaleźć przedmiot, którego akurat potrzebujesz – bez tracenia czasu na przetrząsanie szuflad. Ogranicz zatem liczbę rzeczy na biurku, pamiętaj jednak, by zawsze mieć pod ręką notes i długopis. Dzięki temu szybko zanotujesz nowy pomysł lub przekazywaną w biegu informację.
Stopniowe wprowadzenie w życie tych 5 przydatnych rozwiązań pomoże Ci zwiększyć skuteczność Twoich działań. Aby poznać więcej sposobów na wydajną pracę, zajrzyj na blog Eden.pl.
Pozostaw swój komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
W według mnie efektywność w pracy można sobie poprawić humorem 🙂 Ja np. kupuję sobie coś ładnego, nawet z elektroniki – coś nowego to zawsze mi poprawi humorek i od razu moja efektywność w pracy wzrasta 🙂 Choć nie zawsze mam na to kasę, jednak można ją przecież dodatkowo zdobyć Imprumut online Nic tak nie poprawia efektywności w pracy, jak nowy, namacalny telefon – na przykład. Choć nie pogardzę też jakimś płaszczem, czy sweterkiem 🙂