Analiza SWOT – dlaczego nie można jest lekceważyć

Analiza SWOT należy do najlepiej znanych metodologii związanych z szeroko pojętą analizą rynku. Co do zasady, jest na tyle prosta, że korzystają z niej osoby stawiające w tej dziedzinie swoje pierwszy kroki. Niech nie zwiedzie cię jednak jej pozorna prostota. Analiza SWOT, wykonana poprawnie, może przynieść wiele wartościowych wniosków i stanowić też doskonałe wyjście do bardziej zaawansowanych i szczegółowych rozważań na temat rynków.

Gdy myślimy o badaniach rynku, analiza SWOT często należy do pierwszych rzeczy, jakie przychodzą nam do głowy. Nic dziwnego – jest popularna, uniwersalna, elastyczna i należy do pierwszych metodologii omawianych na studiach wyższych, a nawet wcześniejszych etapach edukacji. To wszystko sprawia, że często jest niedoceniana jako narzędzie dla profesjonalistów. Zacznijmy jednak od początku.

Co to jest analiza SWOT?

Analiza SWOT to nic innego jak popularna technika, której głównym celem jest porządkowanie informacji. Jest szczególnie popularna w zarządzaniu i różnych pracach analitycznych, gdyż już na wstępnym etapie, przy niewielkiej ilości danych, pozwala na dokonanie wielu ciekawych obserwacji i naprowadza analityka na różne ciekawe tropy. SWOT to akronim od angielskich słów: Strengths, Weaknesses, Opportunitiesi Threats. Analityk rozważa różne cechy przedsiębiorstwa, klasyfikując je do jednej z tych 4 kategorii. W analizie SWOT liczą się tylko informacje i charakterystyki, które można do nich przypisać.

Dlaczego analiza SWOT jest taka ważna?

Analiza SWOT zwraca uwagę na dwa rodzaje czynników: wewnętrzne (siły i słabości) oraz zewnętrzne (szanse i zagrożenia). Dzięki temu, w krótkim czasie dostarcza wartościowych, przekrojowych danych nt. przedsiębiorstwa i jego potencjale na rynkowy sukces. Pozwala w krótkim czasie uporządkować informacje w sposób, dzięki któremu wiele rzeczy, które wcześniej nie przyszłyby nam do głowy, wydadzą się oczywiste.

Analiza SWOT jako część badań rynku

Analiza SWOT pełni ważną rolę w badaniach rynku i jest stosowana bez względu na rodzaj analizy, typ rynku czy poziom zaawansowania samego badania i jego autorów. Jest w swojej istocie tak bardzo uniwersalna i elastyczna, że można ją łatwo dostosować do zmieniających się warunków. Szczególnie istotna i pożyteczna jest na wczesnych etapach analizy rynku i często decyduje o kierunku, w jakim analityk będzie podążał na kolejnych etapach.

Nie musisz robić tego sam – skorzystaj z pomocy profesjonalistów

Mimo tego, że podstawowa analiza SWOT jest dość prosta, doświadczony analityk będzie w stanie wskazać znacznie więcej czynników i wyciągnąć z nich więcej wniosków oraz lepiej wykorzystać je w dalszych badaniach. Warto wykonywać samodzielne analizy SWOT, jednak w przypadku zaawansowanych i kluczowych badań rynkowych, najlepszym wyjściem jest zaufanie profesjonalistom. Zachęcamy do korzystania z ofert profesjonalnych firm zajmujących się analizą rynku, które w swoich działaniach korzystają nie tylko z Analizy SWOT, ale także innych, znacznie bardziej zaawansowanych technik analizy.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe