Czy jako deweloper zawsze musisz udzielać gwarancji klientowi?

Dla wielu osób dom jest najdroższym zakupem, jakiego kiedykolwiek dokonał. Nic więc dziwnego, że nabywcy nowo wybudowanych domów są zainteresowani gwarancjami, które obiecują naprawić lub wymienić niektóre elementy domu, jeśli to konieczne, w określonym czasie. Według krajowej agencji ochrony konsumentów, jeśli jako deweloper zastanawiasz się na tym, czy zawsze musisz udzielić klientom gwarancję ważne jest, aby zrozumieć, co ona obejmuje, jak twoi klienci mogą złożyć roszczenie i jak wygląda proces rozwiązywania sporów, które mogą wyniknąć między tobą a klientami.

Co ciekawe, nie wszystkie gwarancje są oferowane przed deweloperów. Niektóre są kupowane przez klientów od niezależnej firmy, która przejmuje odpowiedzialność za określone roszczenia. Niektórzy właściciele domów samodzielnie kupują dodatkowe ubezpieczenie od zewnętrznych firm gwarancyjnych, aby uzupełnić zakres oferowany przez ciebie, jako dewelopera. Te dodatkowe umowy o świadczenie usług są powszechnie nazywane dodatkowymi gwarancjami. Tak czy inaczej wymaga się od deweloperów podstawowej gwarancji, która ma chronić kupujących nowo wybudowane domy.

Pokrycie

Gwarancje na nowo wybudowane domy generalnie oferują ograniczony zakres wykonania i materiałów odnoszących się do różnych elementów domu, takich jak:

  • okna,
  • ogrzewanie,
    wentylacja,
  • klimatyzacja,
  • instalacje hydrauliczne,
  • instalacje elektryczne w określonych okresach.

Gwarancje zazwyczaj określają również sposób naprawy. Czas pokrycia zależy od rodzaju domu. Zapewniono pokrycie jakości wykonania i materiałów na większości komponentów w ciągu pierwszego roku. Na przykład, większość gwarancji na nową konstrukcję pokrywa sztukaterię, drzwi i wykończenia oraz płyty gipsowo-kartonowe i farby w pierwszym roku. Pokrycie dla systemów hydraulicznych i elektrycznych wynosi zazwyczaj dwa lata. Niektórzy deweloperzy zapewniają pokrycie przez okres do 10 lat w przypadku “poważnych wad strukturalnych”, czasami definiowanych jako problemy, które czynią dom niebezpiecznym i narażają właściciela na niebezpieczeństwo. Na przykład dach, który może się zawalić, jest “poważną wadą strukturalną”.

Większość gwarancji na nowo wybudowane domy nie pokrywają jednak kosztów, które właściciel może ponieść w wyniku poważnej wady konstrukcyjnej lub naprawy gwarancyjnej, takich jak koszt wyprowadzenia się z domu podczas dokonywania napraw. Zazwyczaj nie obejmują one również:

  • sprzętu AGD
  • małych pęknięć cegły, płytek, cementu lub płyty gipsowo-kartonowej

Roszczenie gwarancyjne

Co klient może zrobić, jeśli zauważy wadę, która może być objęta gwarancją? Najpierw przeczyta uważnie umowę gwarancyjną lub umowę serwisową, aby upewnić się, że problem został rozwiązany. Dlatego Ty jako deweloper zwróć szczególną uwagę na czas trwania poszczególnych rodzajów zasięgu. Następnie pilnuj tego, by klient złożył reklamację zgodnie z instrukcjami zawartymi w gwarancji – tym pisemną prośbę o naprawę, nawet jeśli zapewniasz możliwość telefonicznego zgłoszenia pilnych zamówień.

Artykuł powstał we współpracy z: http://dzwigowapark.pl

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe