Dlaczego warto mieć w firmie prawnika i jak go znaleźć?

maxresdefault

Gdy zaczynasz działać w wybranej branży, szybko zorientujesz się jak trudno jest poruszać się po labiryncie problemów prawnych, przed którymi stoi każdy przedsiębiorca, chyba że… prawnik jest integralną częścią zespołu.

Kiedy potrzebujesz prawnika?

Pomimo, że odpowiedź zależy od firmy i od konkretnych okoliczności, warto najpierw skonsultować się z porządnym prawnikiem przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji, która może mieć prawne konsekwencje. Należą do nich:

* ustanowienie spółki osobowej lub korporacyjnej,
* sprawdzanie zgodności z przepisami,
* negocjowanie pożyczek,
* uzyskanie znaków towarowych lub patentów,
* przygotowywanie umów kupna-sprzedaży,
* pomoc w planowaniu podatkowym,
* sporządzanie planów emerytalnych, p
* rzegląd formularzy handlowych,
* negocjowanie i przygotowywanie dokumentów związanych z nieruchomościami,
* umowy pracownicze.

Jeśli coś pójdzie nie tak, może być potrzebny prawnik, aby stawić czoła prawom np. co do znaków towarowych, gdy trzeba będzie udać się do sądu lub bronić cię w sprawie odpowiedzialności za produkt.

Niektórzy przedsiębiorcy czekają, aż coś pójdzie nie tak i wtedy dopiero decydują się skontaktować z adwokatem, ale w dzisiejszym, spornym społeczeństwie, to nie jest najmądrzejszy pomysł. Wielu przedsiębiorców twierdzi, że ich związek z prawnikiem jest jak małżeństwo – potrzeba tu czasu na rozwój. Dlatego ważne jest, aby stworzyć podstawę dobrego partnerstwa już wcześniej.

Wybór prawnika – jak znaleźć odpowiedniego?

Poproś o rekomendacje od właścicieli firm w Twojej branży lub od profesjonalistów, takich jak bankierzy czy księgowi, którym ufasz. Nie chodzi tylko o nazwiska; poproś o konkretne mocne i słabe strony adwokatów, których zalecają. Jeśli potrzebujesz więcej potencjalnych informacji, skontaktuj się z lokalnym Stowarzyszeniem Adwokackim. Następnie umów się na rozmowę z pięcioma prawnikami, których rozważasz. Powiedz im, że jesteś zainteresowany budowaniem długoterminowych relacji i dowiedz się, którzy z nich chcą spotkać się z Tobą podczas wstępnej konsultacji bez pobierania opłaty, tak jak np. http://adwokatspiewak.pl/.

Na tej początkowej konferencji przygotuj się do opisania firmy i jej potrzeb prawnych. Weź pod uwagę to, co mówi adwokat i robi, i poszukaj następujących cech:

Doświadczenie.

Chociaż nie trzeba szukać eksperta w danej dziedzinie, warto szukać kogoś, kto specjalizuje się w problemach małego biznesu, a nie na przykład prawie morskim. Upewnij się, że prawnik jest skłonny podejmować małe problemy i znajdzie na nie dla ciebie czas.

Zrozumienie.

Poszukuj kogoś, kto będzie długoterminowym partnerem w rozwoju firmy. Pewnie, że teraz jesteś w pozycji startowej, ale czy prawnik rozumie, gdzie chcesz być jutro i podziela twoją wizję na przyszłość?

Umiejętność komunikowania się.

Jeśli prawnik mówi językiem prawa i nie chce wyjaśniać używanych przez siebie terminów, poszukaj kogoś innego.

Dostępność.

Czy adwokat będzie dostępny w dogodnym dla ciebie terminie? Jak szybko można oczekiwać odpowiedzi z jego strony?

Porozumienie.

Czy to ktoś, z kim możesz się dogadać? Będziesz dyskutować o sprawach bliskich sercu, więc upewnij się, że czujesz się w jego towarzystwie komfortowo.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe