Kiedy pracodawca musi zapewnić odzież roboczą?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia swoim pracownikom podstawowych elementów wyposażenia niezbędnych do wykonywania określonej pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach.

Podstawą takiego wyposażenia jest odzież ochronna, taka jak kombinezony, kurtki czy spodnie robocze oraz atestowane obuwie spełniające określone normy bezpieczeństwa i higieny pracy. Wyposażenie tego typu ma za zadanie chronić pracownika przed różnego rodzaju zagrożeniami występującymi w miejscu pracy i zastępować mu odzież lub obuwie osobiste.

Czy każdy pracownik ma prawo do odzieży roboczej?

Choć przepisy prawa nie precyzują, które firmy zobowiązane są do wydawania swoim pracownikom odzieży roboczej, to jednak jasno określają, że taka odzież należy się wszystkim pracownikom, którzy pracują w warunkach zagrażających ich bezpieczeństwu lub narażających ich na ryzyko zanieczyszczenia i zniszczenia ich odzieży osobistej. W związku z tym powszechnie przyjmuje się, że obowiązek dostarczenia odpowiednich koszul, kurtek czy spodni roboczych spoczywa na przedsiębiorcach prowadzących m.in. działalność budowlaną, na właścicielach firm zajmujących się produkcją, a także pracami monterskimi i instalacyjnymi, zwłaszcza jeśli te prace realizowane są na świeżym powietrzu.

Taka odzież jak kurtki, bluzy, koszulki czy spodnie robocze przysługiwać będzie m.in. pracownikom warsztatów, firm produkcyjnych, drukarni, firm sprzątających, przedsiębiorstw zajmujących się konserwacją i pielęgnacją terenów zielonych, pracownikom drogowym, pracownikom zakładów fryzjerskich i wielu innym. Odpowiednie spodnie robocze i inne kategorie odzieży ochronnej przysługiwać będą również osobom zatrudnionym w zawodach i miejscach o szczególnych wymaganiach sanitarnych lub technologicznych, na przykład pracownikom służby zdrowia, gastronomii, hotelarstwa i innym.

Czy pracodawca zawsze samemu kupuje odzież ochronną?

Gdy pracodawca dostarcza odzież roboczą swoim pracownikom, wtedy ta odzież pozostaje jego własnością. W wielu przypadkach pracodawcy decydują się jednak na przekazanie pracownikom odpowiedniego ekwiwalentu pieniężnego, za który pracownicy sami kupują sobie odzież przystosowaną do wykonywania określonego rodzaju prac. Ta opcja wydaje się znacznie wygodniejsza i korzystniejsza zarówno dla pracodawcy, jak i zatrudnionych przez niego pracowników. Ostatecznie samodzielne zalezienie przez pracownika dopasowanych do jego potrzeb spodni roboczych czy właściwego rozmiaru obuwia roboczego jest znacznie łatwiejsze niż zbiorowe zakupy realizowane przez samego przedsiębiorcę.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe