Nie daj się zaskoczyć kontroli – poznaj podstawowe zasady BHP w biurze

Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy. W przeciwnym razie musi liczyć się z tym, że w razie kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy będzie miał spore problemy. O czym należy pamiętać przy urządzaniu stanowiska pracy dla podwładnych.

Przede wszystkim, pracodawca musi zdawać sobie sprawę, że organizacja wygodnego i funkcjonalnego stanowiska pracy nie jest jego dobra wolą, a obowiązkiem nakładanym przez przepisy prawa praca. Zgodnie z nimi musi zadbać o to, by w pomieszczeniach, gdzie pracują podwładni, panowały odpowiednie warunki.

Bez względu na to, czy obowiązki wykonywane są w biurze czy na hali produkcyjnej, pracodawca musi zadbać o to, by we wnętrzu panowała odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza. Ważne jest więc właściwe ogrzewanie pomieszczeń, szczególnie w sezonie zimowym oraz klimatyzacja w sezonie letnim. Wyjątki są jedynie wtedy, gdy technologia produkcji wymaga niższych lub wyższych temperatur. Jest tak w przypadku na przykład chłodni, gdzie panują warunki dalekie od idealnych. Pracownicy, którzy pracują w takich warunkach, muszą mieć jednak zapewnione odpowiednie ubranie, a także posiłki regeneracyjne. W pomieszczeniach biurowych problemu takiego nie ma, zdarza się jednak, szczególnie w starych i nieocieplonych budynkach, że w biurze jest zbyt zimno. Wtedy warto albo zmienić system ogrzewania, albo przeprowadzić prace termomodernizacyjne budynku, aby w jego wnętrzu panowały warunki odpowiednie do pracy.

Liczba lamp dobrana do wielkości pomieszczenia

W pomieszczeniach biurowych pracodawca ma również obowiązek zadbać o prawidłowe oświetlenie. Ważne jest zarówno światło dzienne wpadające przez okno, jak i oświetlenie sztuczne, dostarczane za pomocą różnego rodzaju lamp. W biurze musi być jasno, gdyż panujący półmrok może wprowadzać senną atmosferę. Prawidłowe oświetlenie biura warto najpierw odpowiednio zaplanować, a dopiero później brać się za montowanie lamp czy opraw oświetleniowych. Liczba lamp i natężenie ich światła powinno być dostosowane do wielkości pomieszczenia oraz od tego, w jaki sposób są rozmieszczone biurka, przy których siedzą pracownicy. Każdy pracownik powinien mieć własną, indywidualną lampkę, którą będzie mógł zapalać w razie potrzeby. W pomieszczeniach biurowych doskonale sprawdzają się lampy i oprawy led, które zapewniają dobry poziom oświetlenia, a jednocześnie dają sporo możliwości aranżacyjnych.

Jak dobrze oświetlić budynek na zewnątrz?

Planując oświetlenie nie można również zapominać o prawidłowym oświetleniu budynku z zewnątrz, zwłaszcza elewacji czy traktów komunikacyjnych prowadzących do budynku. Ma to znaczenie szczególnie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Oświetlenie na zewnątrz również powinno być dostosowane do wielkości budynku czy jego lokalizacji. Plafon zewnętrzny to bardzo dobry sposób na oświetlenie elewacji. Można go zamontować w dowolnym miejscu, a liczbę plafonów dobrać do indywidualnych potrzeb. Przy planowaniu oświetlenia zewnętrznego warto wybierać lampy i akcesoria oświetleniowe o doskonałych parametrach technicznych. Muszą być odporne przede wszystkim na uszkodzenia mechaniczne oraz na negatywne działanie czynników atmosferycznych.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe