Poligrafia i marketing

Poligrafia to dziedzina techniki, która zajmuje się wytwarzaniem druku. Od momentu, w którym został odkryty papier minęły setki tysięcy lat, a ludzie z biegiem czasu i postępem nauki, przeszli do wynalezienia czcionki ruchomej, a finalnie urządzeń, które umożliwiają kopiowanie sporządzonych treści na papierze. Na przestrzeni wieków poligrafia z kameralnej dziedziny rozwinęła się do przemysłowej kategorii techniki, bez której nikt z nas nie wyobraża sobie dzisiejszego świata. Ponadto, poligrafia przestała być odrębną dziedziną, a zaczęła łączyć się z innymi.

Mimo że reklama i marketing z każdym rokiem idą do przodu, a materiały promocyjne z każdym rokiem stają się coraz bardziej nietuzinkowe to zapewne nikt z nas nie wyobraża sobie dobrej promocji bez tradycyjnych metod, do których zdecydowanie należy zaliczyć rozdawanie broszur, ulotek czy nawet wizytówek. Poligrafia wkroczyła do marketingu z impetem i ma zdecydowanie stałe miejsce w hierarchii. Jednakże do rzeczy marketingowych realizowanych w ramach poligrafii zaliczamy nie tylko te wcześniej wspomniane. Są to także takie materiały jak roll-upy, foldery reklamowe, banery reklamowe i tym podobne. Zdecydowanie bez takich materiałów nie może obejść się żadna firma, są to tzw. “must have” każdego działu promocji. Wykonanie takich materiałów zleca się firmie reklamowej, która następnie oddaje projekty do drukarni.

Najpopularniejszą metodą druku jest druk cyfrowy. Wykorzystywany jest do drukowania małego nakładu materiału, a dodatkowo zlecenie druk cyfrowego jest szybkie do zrealizowania. Metoda druku cyfrowego wykorzystuje plik produkcyjny, a wszystkie barwy nałożone w projekcie są drukowane w tym samym czasie. Druk cyfrowy realizowany jest bez matrycy drukarskiej, a dodatkowo, istnieje możliwość próbnego druku, aby sprawdzić czy wszystko jest tak, jak sobie tego życzymy.

Do druku wielonakładowego wykorzystywany jest druk offsetowy. Jest to metoda, która wymaga więcej czasu niż druk cyfrowy i wykonuje się go z pomocą matrycy. Od druku cyfrowego różni się także tym, że każdy kolor nanoszony jest osobno i wymaga wyschnięcia.

Z poligrafią związane jest także pojęcie gramatury materiału, czyli masa materiału, z którego zostaną wykonane nasze projekty. Zazwyczaj dobierana jest w zależności od przeznaczenia zamówionych przez nas wydruków promocyjnych. W przypadku plakatów możemy dobrać także papier matowy lub błyszczący. Ten, który jest błyszczący, zazwyczaj jest droższy, jednakże do małych przedsięwzięć, idealnym jest ten matowy. Jest także bardzo dobry jakościowo, a dodatkowo, pozwoli nam na zaoszczędzenie pieniędzy w budżecie.

Istnieje wiele pojęć, które związane są z poligrafią w marketingu, jednakże to jest zbiór tych, stanowiących podstawowy katalog. Ponadto, do tego słowniczka możemy dopisać sobie pojęcia określające katalog barw. Warto wiedzieć, że spady to nic innego jak wąska przestrzeń, która zostaje potem odcięta przy rozcinaniu plakatów przez drukarnię. Kolejnym aspektem jest foliowanie lub laminowanie, jednak pojęcia te muszą bardziej interesować grafików niż zlecających.

Więcej informacji

Więcej informacji o metodach druku znajdziesz na stronie http://www.tampo.pl/ – sprawdź, na czym polega technologia tampodruku.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe