5 porad, jak poprawić swoją efektywność w pracy

jak-poprawic-efektywnosc-pracy

Najbardziej efektywnym narodem są ponoć Francuzi, chociaż pracują jedynie 35 godzin w tygodniu! Kluczem do produktywności nie jest więc branie nadgodzin czy przedkładanie życia zawodowego nad osobiste. Jak zatem można zwiększyć swoją wydajność w pracy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Około 25% osób w wieku 18–35 lat ma problemy z koncentracją w pracy – wynika z badań TNS. Rozwój nowych technologii, organizacja biura w formie open space czy zwiększający się zakres obowiązków nie poprawiają tego stanu. Co zatem zrobić, by we własnym zakresie poprawić zdolność koncentracji i produktywność?

1.     Pamiętaj o przerwie w pracy

Każda osoba zatrudniona w oparciu o umowę o pracę ma prawo do 15 minut przerwy w ciągu dnia. Jeśli jednak obowiązki wiążą się z obsługą komputera, pracownik może dodatkowo skorzystać z 5-minutowego odpoczynku co godzinę.

Nie należy rezygnować z przerw, aby zaoszczędzić czas, który można przeznaczyć na pracę. Oderwanie się na chwilę od zawodowych obowiązków poprawia bowiem koncentrację, redukuje poziom stresu, a także pozwala nabrać nieco dystansu i sprawniej rozwiązywać problemy. Warto więc w pełni wykorzystywać przysługujące przerwy.

Zobacz również: 5 sposobów na efektywną przerwę w pracy

2.     Wyeliminuj pożeraczy czasu

W trakcie pracy nie korzystaj z portali społecznościowych, nie przeglądaj stron niezwiązanych z pracą, nie sprawdzaj prywatnej skrzynki e-mail. Odsunięcie na bok rozpraszaczy uwagi pozwoli w znacznym stopniu zwiększyć produktywność i szybciej doprowadzić poszczególne zadania do końca.

3.     Nawadniaj organizm

Utrata nawet 1–2% wody wywołuje uczucie senności i problemy z koncentracją. Stałe nawadnianie organizmu poprawia natomiast jego wydajność i redukuje zmęczenie. Pozytywnie wpływa również na kondycję fizyczną i zdrowie. Picie odpowiedniej ilości wody niweluje bóle głowy, poprawia możliwości intelektualne i oczyszcza organizm z toksyn. Pozwala więc zachować sprawność fizyczną i umysłową.

Dlatego też warto mieć na swoim biurku butelkę wody lub regularnie przechadzać się do dystrybutora wody.

Pozytywny wpływ na wydajność w pracy ma także picie 1–3 filiżanek kawy. Napój ten bowiem:

  • blokuje receptory odpowiadające za uczucie zmęczenia;
  • stymuluje wydzielanie serotoniny, która wpływa na dobry nastrój;
  • poprawia krążenie i dotlenienie organizmu, a co za tym idzie – również sprawność intelektualną i wytrzymałość fizyczną;
  • wzmacnia konsolidację pamięci i zdolność uczenia się.

4.     Stwórz listę zadań

Wypisanie rzeczy do zrobienia w postaci listy pozwoli efektywniej zarządzać czasem i uporządkować obowiązki. Dzięki temu żadne z zadań nie zostanie pominięte, łatwiej będzie także stworzyć ich hierarchię. Niezwykle istotne jest bowiem nadanie każdemu z obowiązków na dany dzień odpowiedniego priorytetu – tak, by najważniejsze zadania wykonać w pierwszej kolejności. Nie da się bowiem efektywnie pracować nad kilkoma projektami jednocześnie.

Jednak warto przy tym pamiętać o zasadzie 2 minut: jeśli wykonanie jakiegoś zadania zajmie mniej niż 2 minuty – należy zrobić to od razu.

5.     Zorganizuj swoją przestrzeń

Porządek na biurku sprzyja wydajnej pracy. Dzięki okiełznaniu chaosu (katalogowaniu dokumentów, wyrzuceniu śmieci itd.) łatwiej będzie znaleźć przedmiot, którego akurat potrzebujesz – bez tracenia czasu na przetrząsanie szuflad. Ogranicz zatem liczbę rzeczy na biurku, pamiętaj jednak, by zawsze mieć pod ręką notes i długopis. Dzięki temu szybko zanotujesz nowy pomysł lub przekazywaną w biegu informację.

Stopniowe wprowadzenie w życie tych 5 przydatnych rozwiązań pomoże Ci zwiększyć skuteczność Twoich działań. Aby poznać więcej sposobów na wydajną pracę, zajrzyj na blog Eden.pl.

Ostatnie komentarze
  1. Majka

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe