Co wpływa na popyt a co na podaż?

 supply_full_width

Na początku warto wyjaśnić czym jest popyt oraz podaż. Te dwa pojęcia są podstawą mechanizmu rynkowego. Popyt jest to ilość dobra, jaką nabywca jest gotów kupić w jakimś określonym czasie przy różnych poziomach cen.

Podaż natomiast jest to ilość dobra, jaką gotów są zaoferować sprzedawcy w określonym czasie przy różnych poziomach cen. Mówimy tutaj o zależności. Obie te zależności możemy wykazać na krzywej popytu oraz krzywej podaży, gdzie cena zależna jest od ilości produktu. Krzywa popytu jest malejąca, natomiast krzywa podaży ma tendencję wzrostową. Zatem co wpływa na popyt, a co na podaż?

Determinant podaży

W ekonomii wyróżniamy tak zwane determinanty podaży oraz popytu, czyli czynniki określające właśnie popyt oraz podaż. Do czynników wyznaczających rozmiar podaży należy m.in cena danego produktu i usługi, która oznacza kwotę, jaką otrzymuje na przykład producent. Kolejnym czynnikiem znacząco wpływającym na podaż to ceny oraz dostępność czynników produkcji.

Producent przykłada tym czynnikom znaczącą uwagę, ponieważ stworzenie produktu zależne jest od kosztów materiałów jakie producent musi ponieść na jego wyrób oraz w głównej mierze na ich dostępności. Ważnym czynnikiem jest tutaj technologia produkcji, czyli sposób w jaki materiał został wykonany i z jakim skutkiem. Kolejnym determinantem podaży jest również liczba konkurencji, która oferuje podobne lub takie same produkty jak producent. Cena produktu zależeć wtedy może od liczby innych sprzedawców i ich proponowanej dla konsumenta ceny.

Determinant popytu

Czynnikami, które wpływają na popyt, to przede wszystkim cena danego produktu. Konsument oczekuje, że otrzyma produkt tani oraz dobry, czyli taki który będzie wart zakupu. Często popyt wzrasta znacząco, kiedy sprzedawca obniży cenę produktu, na przykład proponując wszelakie zniżki. Popyt wtedy znacznie „przyspiesza” na rynku. Jest to tzw. elastyczność popytu.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na popyt jest cena innych produktów u konkurencji. Jak wspomniano wcześniej, to konsument szuka jak najtańszego produktu, który chce zakupić, na przykład smartfon. Spójrzmy na taką sytuację, kiedy kilka sklepów w tym samym mieście posiada taki sam model, jaki chce zakupić nasz konsument. Klient ten zapewne zajdzie do każdego sklepu i zobaczy jaką cenę proponuje sprzedawca. Skoro w kilku sklepach szukany produkt jest taki sam, klient z pewnością zakupi smartfon w sklepie, który proponuje najniższą cenę. To właśnie determinuje współczynnik popytu na rynku.

W artykule wykorzystano materiały ze strony determinanty popytu

Ostatnie komentarze
  1. Milczarek

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe