Krzesła ergonomiczne do biura
Praca w biurze dla wielu osób wydaje się być lekka, łatwa i przyjemna. Mało kto zdaje sobie sprawę, z czym tak naprawdę się ona wiąże i na jakie obciążenia narażeni są Ci, którzy ją wykonują. Oprócz wkładanego w nią wysiłku umysłowego, nieodłącznym elementem pracy w biurze jest przyjmowanie przez kilka godzin każdego dnia pozycji siedzącej. Wiąże się to z rozmaitymi obciążeniami, z czego głównym problemem są obciążenia kręgosłupa. Czy można w jakikolwiek zapobiec im bądź też zminimalizować ich skutki bez zmiany pracy?
Ergonomia – klucz do zdrowia i komfortu
Ergonomia ma bezpośredni wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo wykonywanej pracy. Zajmuje się ona badaniem warunków oraz dopasowywaniem ich do potrzeb pracowników na konkretnych stanowiskach. Ergonomia wykorzystywana jest w każdym zawodzie w mniej bądź bardziej zauważalny sposób. Można to robić na etapie planowania danego stanowiska pracy bądź też modyfikować istniejące warunki. Z tego względu można wyróżnić dwa rodzaje ergonomii:
- koncepcyjną – od samego początku stanowisko pracy tworzone jest tak, aby zapewnić maksymalny komfort i bezpieczeństwo pracownika,
- korekcyjną – analizowane jest istniejące już stanowisko i wyciągane są wnioski, dzięki którym wdraża się rozwiązania mające na celu naprawę ewentualnych niedociągnięć.
Warto zapoznać się z zasadami ergonomii dotyczącymi wykonywanego przez nas zawodu i zastanowić się, czy nasze stanowisko pracy spełnia wszystkie wymogi i tym samym zapewnia nam komfort i bezpieczeństwo.
Ergonomia w biurze
Pracodawcy wymagają od swoich pracowników efektywnej i wydajnej pracy, jednak w dalszym ciągu zbyt rzadko zwracają oni uwagę na zasady ergonomii. Dotyczy się to w szczególności pracy w biurze, gdzie zapewnienie odpowiednich warunków bezpośrednio przekłada się na jakość pracy. Jak zorganizować taką przestrzeń pracy?
- podstawowe narzędzia i materiały powinny znajdować się jak najbliżej pracownika – zapobiega to częstemu opuszczaniu miejsca pracy,
- meble i sprzęty biurowe powinny być ustawione w odpowiedni sposób:
– monitor powinien znajdować się w odległości 60-70 cm. od twarzy
– krzesło powinno mieć regulowaną wysokość, aby pracownik swobodnie opierał nogi o podłoże
– biurko i krzesło powinny być takiej samej wysokości, aby pisząc na klawiaturze ręce tworzyły kąt prosty
– krzesło powinno być ustawione przodem do drzwi (zapewnia to poczucie bezpieczeństwa pracownika) - w miarę możliwości należy wykorzystywać naturalne światło, z kolei natężenie sztucznego oświetlenia powinno wynosić min. 500 luksów
- temperaturze w biurze nie może być niższa niż 18 stopni, z kolei latem nie należy nadmiernie schładzać pomieszczenia
Niektóre z czynników odnoszą się do organizacji przestrzeni, z kolei inne do konkretnych rozwiązań. Jednakże każdy z nich w równym stopniu wpływa na efektywność wykonywania obowiązków.
Krzesła ergonomiczne do biura – ratunek dla kręgosłupa
Jednym z najważniejszych mebli w przestrzeni biurowej jest krzesło. To właśnie na nim spędzamy długie godziny podczas pracy i to ono w dużej mierze jest odpowiedzialne za stan naszego kręgosłupa. Nie każde krzesło nadaje się do biura. Istnieją specjalne wymogi, którym musi ono sprostać, ponieważ tylko dzięki temu możemy efektywnie i przez długo czas wykonywać pracę przy biurku. Tego typu sprzęty produkuje firma Fotele Warszawa – jakie cechy je charakteryzują?
- oparcie powinno być wyprofilowane tak, aby podpierać odcinek lędźwiowy kręgosłupa, czyli dolną część pleców,
- oparcie powinno obejmować możliwie jak największą część pleców,
- siedzisko musi być z przodu zaokrąglone, aby nie uciskać naczyń krwionośnych umiejscowionych pod kolanami,
- rozwinięte możliwości regulacji (kąta oparcia, głębokości siedziska, wysokości)
Najważniejszą jednak cechą krzesła ergonomicznego jest jego dopasowanie do naszych potrzeb. W końcu ma on poprawiać komfort naszej pracy i bezpośrednio przyczyniać się do zwiększenia jej efektywności.