Psychologia poznawcza a zarządzanie stresem – co powinien wiedzieć biznesmen XXI wieku?

Workplace-Stress

W otaczającym nas świecie stres jest nieodłączna częścią życia. Od prawie samego początku człowiek musi sobie z nim radzić – szkoła, testy, matura, życie społeczne, przyszłość. Stres otacza nas cały czas. Dotyczy to zwłaszcza biznesmenów których stres dotyka prawie cały czas.

Jak zdefiniować stres?

W słowniku psychologicznym Kocowskiego stres jest definiowany jako zespół powiązanych procesów w organizmie i systemie nerwowym, stanowiących ogólną reakcje osobnika na działanie bodźców lub sytuacji niezwykłych, trudnych, zakłócających, zagrażających, przykrych lub szkodliwych, zwanych stresorami.

Dlatego bardzo ważną rzeczą w obecnym świecie jest zarządzanie stresem – jakie są najważniejsze zasady i co powinna wiedzieć każda osoba powiązana z biznesem. Każdy dobry lider ma świadomość jak bardzo negatywny wpływ dla firmy ma duży stres pracowników i powinien mieć świadomość jak sprawić aby pracownicy i on sam nie odczuli długotrwałych skutków stresu. Należy zdawać sobie sprawę że ciągły stres i napięta atmosfera osłabia pracowników zarówno psychicznie jak i fizycznie. Według niektórych badań około 50 % absencji chorobowych pracowników spowodowane jest stresem.

Przewlekły stres ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie i co w związku z tym na efektywność pracy. Natomiast da się nim zarządzać tak aby ograniczyć jego negatywny wpływ a nawet wykorzystać jego dobre efekty. Brak zarządzania stresem w miejscu pracy jest kosztowny dla pracodawców – spadek wydajności, osłabienie kontaktów z klientem oraz negatywny wpływ na wizerunek firmy. Jak więc sobie z tym radzić? Istnieje kilka metod na zarządzanie stresem.

Jedną z nich jest metoda oparta na prewencji.

Ponieważ jednym z częstszych przyczyn stresu wywołanego miejscem pracy jest nadmiar pracy. Dlatego należy dbać o zapewnienie odpowiednich zasobów oraz dobra organizacja pracy pozwoli na zmniejszenie stresu.Inna możliwością jest sprawdzenie potrzeb zespołu. Za pomocą ocen, anonimowych ankiet, spotkań i wyciągnięcie odpowiednich wniosków można dużo dowiedzieć się na temat czynników powodujących stres. Należy też odpowiednio wyszkolić swoją kadrę. W Polsce według danych CBOS przedsiębiorcy większość pieniędzy wydawanych na szkolenia dla pracowników wydają na szkolenia BHP. A około 40 % nie szkoli swoich pracowników w ogóle. Odpowiednie wyszkolenie pozwoli liderom i menadżerom oraz także pracownikom na lepsze radzenie sobie w stresujących sytuacjach i obniżenie jego negatywnego wpływu. Lepsza komunikacja także jest kluczem do odpowiedniego zarządzania stresem. Brak dobrego kontaktu jest powodem dużej ilości konfliktów międzyludzkich.

Ogólny model zarządzania stresem można podzielić na pięć punktów : Inicjatywa – Struktura – Ocena Stresu – Wdrożenie programu – Ocena programu. Oczywiście każdy taki model trzeba dostosować do firmy. Inne sposoby zarządzania stresem nadają się do małych firm a inne w olbrzymich korporacjach. Wprowadzenie tego rozwiązań wymaga przygotowań i pewnej świadomości. Bardzo ważne jest kształtowanie wśród ludzi świadomości na temat wpływu stresu,zaangażowanie wysokiego kierownictwa w zarządzanie stresem, uczestnictwo pracowników przy planowaniu i realizacji programu oraz przygotowanie potrzebnych zasobów do wprowadzenia programu zarządzania stresem.

Każdy Biznesmen powinien mieć świadomość jak bardzo szkodliwą rzeczą może być stres oraz jak sobie z nim radzić.

Źródło: Psychologia myślenia racjonalnego

Ostatnie komentarze
  1. Damian

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe