Biuro XXI wieku, czyli jak zachęcić młode pokolenie pracowników do kreatywności?

Format na planie otwartym, który dominował w projektach biurowych w ubiegłym stuleciu, jest już wrzucony do śmietnika historii architektury. Przeminęło wraz z nim wiele zadań klerykalnych, sekretarskich i księgowych. Dzisiejsze biura muszą spełniać potrzeby zawodów popularnych w XXI wieku: projektantów stron internetowych, twórców treści, producentów aplikacji i tym podobne.

W przeciwieństwie do pokoleń pracowników umysłowych, nowi pracownicy oczekują – i często wymagają – elastycznych przestrzeni, które sprzyjają myśleniu i pomagają im wykonywać zadania, które są im potrzebne. Mogą to być:

  • dźwiękoszczelne kabiny,

  • miękkie siedzenia.

  • stojące biurka.

Ponadto wiele firm skarży się na trudności w zatrudnianiu i utrzymywaniu młodych pokoleń – a biuro przypominające stodołę z niewielkim światłem dziennym i rzędem biurek raczej nie pomoże. Dla tego nowego pokolenia pracowników znaczenie ma elastyczność i wyzwanie, to jest kluczowe dla zaangażowania ich serc i umysłów w nową pracę. Niektóre firmy wykorzystują swoje nowoczesne aranżacje biurowe jako narzędzie rekrutacji.

Redesign biur, wspierany przez naukę

Tymczasem badania pokazują, że cechy nowoczesnych biur, takie jak naturalne światło dzienne, okna z widokiem na drzewa i rośliny, nowoczesne meble biurowe oraz lepsza jakość powietrza, mogą pomóc pracownikom myśleć, zapamiętywać, koncentrować się i osiągać lepsze wyniki. Udoskonalenia, takie jak lepsze oświetlenie i mniejsza ilość dwutlenku węgla, zwiększają produktywność i zmniejszają poziom chorób personelu, jak sugerują badania.

Wiele innowacji z ostatnich 20 lat pochodzi z systemów edukacji. Ciekawe, że gdy wchodzisz do siedziby Google czy Facebooka, wszystko wygląda tak, jak na prestiżowych uniwersytetach. Czynniki środowiskowe, takie jak ilość dwutlenku węgla w powietrzu, poziomy światła, to jak ciepłe są biura i jakie są ich poziomy dźwięku, muszą być lepiej rozumiane przez firmy. Kluczowe znaczenie dla poprawy tej przestrzeni może opracowanie różnych „stref” dla różnych celów, lepsza farba odblaskowa na ścianach w celu poprawy poziomu światła i poprawy jakości powietrza i wiele innych mniejszych i większych modyfikacji dążących ku jednemu celu.

Innowacyjne firmy przyjęły teorię, że zabawne funkcje w biurze mogą pobudzić kreatywność. Twórcy grafenu (materiału odkrytego w Wielkiej Brytanii o grubości 1 mm, który mógłby przekształcić takie sektory jak elektronika, energia, zdrowie i budownictwo) natknęli się na ten pomysł w swoim czasie na gry i rekreację. Firma Google była pionierem w dziedzinie pracowniczych stołów do ping-ponga. W jednym z londyńskich biur znajdują się domki plażowe i samochody elektryczne oraz… zjeżdżalnie.

Microsoft właśnie ukończył budowę dwóch domków na drzewie dla pracowników do wykorzystania w salach konferencyjnych w waszyngtońskiej centrali, a drugi zostanie ukończony jeszcze w tym roku. Czyż to nie inspirujące? Czas więc porzucić pomysły na sztampowe meble do biura i być może pójść o krok dalej dla pobudzenia kreatywności swoich pracowników?

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe