Jak efektywnie wyrażać uznanie dla pracowników i motywować zespół?

 

Pochwały dla pracowników to jeden z prostszych, ale i jednocześnie skutecznych sposobów na budowanie relacji w zespole i podtrzymywanie wysokiej motywacji. Aby jednak przynosiły określony skutek, należy je wyrażać w odpowiedni sposób – w przeciwnym razie stracą swoją moc.

Zalety wyrażania pochwał

Wspierające i empatyczne środowisko pracy nie może istnieć bez pochwał. To naturalny gest w stronę pracowników, którzy dzięki temu mogą czuć się dostrzeżeni. Wiąże się to z wieloma korzyściami, takimi jak:

  1. Podtrzymanie motywacji – pracownik doceniony to pracownik zmotywowany. Bez względu na wielkość firmy i jej cele biznesowe, zmotywowany pracownik to skarb. Pochwały w tym kontekście potwierdzają umiejętności pracownika, zapobiegają anonimowości w miejscu pracy i oczywiście motywują do dalszych działań. Wiąże się to ze wzrostem efektywności – osoby chwalone dzięki motywacji mają tendencję do przekraczania oczekiwań czy większej identyfikacji z firmą.
  2. Budowanie relacji w zespole to kolejna zaleta pochwał dla pracowników. W grupie, w której ludzie dostrzegają swoje mniejsze i większe sukcesy, pracuje się po prostu lepiej. Łatwiej wówczas o obiektywne spojrzenie na możliwości zespołu czy większą wyrozumiałość w kontekście błędów.

Jak wyrażać pochwały dla pracowników?

Istnieje kilka podstawowych metod doceniania pracowników. Przede wszystkim menedżerowie mogą to robić podczas rozmowy. Jej charakter powinien być dopasowany do okoliczności – niekiedy lepiej wyrazić uznanie w rozmowie w cztery oczy, w innych wypadkach (np. oficjalne ogłoszenie awansu) świetnym rozwiązaniem jest pochwalenie pracownika na forum publicznym. Ciekawym rozwiązaniem jest także system pochwał, który mogą stosować pracownicy między sobą. To dość innowacyjne podejście, w którym zachęca się członków zespołów do dziękowania sobie i gratulowania sukcesów, co także pomaga budować atmosferę w środowisku zawodowym.

Inną metodą wyrażania pochwał dla pracowników są nagrody i wyróżnienia. Zrealizowany cel, przekroczenie oczekiwań, pozyskanie klienta czy zamknięcie skomplikowanej sprawy to doskonały moment np. na wypłatę premii lub innego świadczenia bezgotówkowego. Choć wydaje się, że materialne środki to najlepsza metoda doceniania pracownika, to warto dokładnie zastanowić się, jak tego typu wyróżnienie wpłynie na innych pracowników i atmosferę w zespole.

Specyficzną formą pochwały jest natomiast feedback. Nie jest to w 100% pochwała, ale bez wątpienia powinien zawierać jej elementy. W pewnym sensie dawanie feedbacku oznacza, że przełożony dostrzega w pracowniku potencjał i zależy mu na jego rozwoju.

Pochwały dla pracowników w praktyce

Warto pamiętać, aby powód pochwały był adekwatny do osiągnięć danego pracownika. Za co należy chwalić? Przede wszystkim za realizację celów biznesowych, które są kluczem organizacji do sukcesu. Ponadto warto zwrócić uwagę na wzmacnianie pożądanych zachowań, ale także ważne etapy rozwoju, np. ukończony ważny kurs lub awans w hierarchii zespołu. Dobrym powodem do wyrażania uznania jest także lojalności pracownika, czyli np. celebrowanie okrągłej rocznicy obecności w firmie. Ponadto pochwała dla pracownika może dotyczyć inicjatywy własnej – projektu, który okazał się wielkim sukcesem, albo działanie, które uchroniło firmę przed stratami finansowymi.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe