Rejestracja BDO – jak uzyskać wpis do rejestru?

Wpis do rejestru BDO jest potrzebny podmiotom gospodarczym, które w swojej działalności zajmują się wytwarzaniem, przetwarzaniem, magazynowaniem, transportowaniem odpadów oraz wprowadzają na rynek produkty, produkty w opakowaniach lub same opakowania. Aby go uzyskać, należy złożyć wniosek o wpis. W niektórych przypadkach marszałek województwa wpisuje podmiot na listę z urzędu. Przeczytaj najważniejsze informacje dotyczące wpisu do BDO.

Rejestracja BDO — kogo dotyczy?

Rejestracja BDO jest konieczna dla przedsiębiorców, którzy wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów. Również te firmy, które przetwarzają odpady i je magazynują, muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru lub zostaną w nim umieszczone z urzędu. Także każdy podmiot, który wprowadza na rynek produkty w opakowaniach lub dystrybuuje opakowania dla innych firm zgodnie z normami unijnymi, musi znajdować się w rejestrze. Obowiązek wpisu do rejestru BDO ten dotyczy również firm transportujących odpady wytworzone przez inne podmioty oraz rolników posiadających obszary większe niż 75 ha.

Kto jest zwolniony z rejestracji BDO?

Wpisu w BDO nie muszą mieć między innymi osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami. Transportujący wytworzone przez siebie odpady również nie podlegają wpisowi do Rejestru BDO. Także podmioty mające ziemie, na których są stosowane komunalne osady ściekowe do uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu oraz na pasze są zwolnione z obowiązku wpisu do rejestracji. Poza tym w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, wskazanych jest 46 grup odpadów, które są zwolnione z ewidencjonowania i nie muszą rejestrować się w BDO.

Gdzie i kiedy możemy złożyć wniosek do rejestru BDO?

Aby mieć możliwość gospodarowania odpadami, powinniśmy uzyskać wpis do rejestru, zanim jeszcze rozpoczniemy działalność. Wniosek jest rozpatrywany przez marszałka województwa w ciągu 30 dni od złożenia poprawnego i pełnego wniosku. Od decyzji marszałka województwa można odwołać się w ciągu 14 dni, jeśli decyzja jest odmowna. Rejestracji dokonujemy on-line.

Co warto wiedzieć na temat rejestru BDO?

Aby wpisać się do rejestru, wystarczy elektronicznie złożyć wniosek do urzędu marszałkowskiego. Taka forma jest akceptowana, jeśli zrobimy to przez Profil Zaufany lub e-dowód osobisty. Podczas wypełniania wniosków musimy podać szczegóły prowadzonej przez nas działalności. Uzyskanie wpisu do rejestru BDO wiąże się ze spełnieniem pewnych wymagań dotyczących podmiotu gospodarczego i jego działalności. Jeśli wszystkie obowiązkowe pola (są one oznaczone czerwoną gwiazdką) zostaną wypełnione, można z powodzeniem wysłać wniosek.

Pamiętaj, że oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań!

Do wniosku dołącz kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej – w przypadku, jeśli musisz ją zapłacić. Opłata obowiązuje między innymi przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli; wprowadzających baterie lub akumulatory; wprowadzających pojazd.

Do wniosku niektórzy przedsiębiorcy muszą dołączyć też takie dokumenty jak na przykład:

  • kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz kopię dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia finansowego – dotyczy podmiotów wprowadzających sprzęt lub autoryzowanych przedstawicielem
  • kopię umowy z producentami sprzętu elektrycznego i elektronicznego – dotyczy autoryzowanych przedstawicieli

Informacja o akceptacji lub odrzuceniu wniosku będzie przekazana drogą elektroniczną. W przypadku akceptacji wniosku zostaniesz powiadomiony o nadaniu indywidualnego numeru rejestrowego. A kiedy może nastąpić odmowa? W sytuacji, gdy:

  • nie zostanie uiszczona opłata rejestrowa w wymaganej wysokości
  • nie zostanie wpłacone zabezpieczenie finansowe (dotyczy przedsiębiorców wprowadzających sprzęt)
  • wniosek będzie posiadał błędy formalne

Sitodruk czy druk cyfrowy – co wybrać?
Materiały POS – najważniejsze informacje

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe