Adam Białas ekspert rynku, który trafnie przewidział skutki pandemii.

Na zdjęciu: Adam Białas / ekspert rynku nieruchomości.

Wiele ekspertyz dot. skutków związanych z pandemią okazało się nietrafiona. Oczywiście obarczone były dużym marginesem błędu związanym z rozwojem sytuacji. Sprawdziliśmy, który z ekspertów właściwie przewidział rynkowe skutki narodowej kwarantanny. Okazuje się, że autorem najbardziej trafnych analizy dot. przyszłej sytuacji na rynku nieruchomości jest ekspert rynku, dziennikarz biznesowy, publicysta mediów krajowych i zagranicznych (brief.pl, SEbiz, Rzeczpospolita, Home and Market, Europa Property, Business Journal itd.), i manager Agencji Core PR Pan Adam Białas. Jego publikacje czytają już miliony ludzi, nie tylko w kraju, ale i na całym świecie.

Jak udało się Panu, już w marcu b.r. trafnie ocenić przyszłą sytuację na rynku?

– Zawsze analizuje sytuacje w kilku wariantach, wtedy też założyłem, iż nie dojdzie do zamknięcia budów, a blokada konsumentów w domach potrwa do maja. Czyli nie nastąpi przewidywany przez wielu kataklizm. Znając też dobrze rynek, wiedziałem, że nie czeka nas spadek cen mieszkań, a wręcz przeciwnie. Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazały słabe i mocne strony wielu sektorów, ale też przyspieszyły wiele rynkowych procesów np. dalszą digitalizację mediów czy popularyzację technologii wspierających pracę zdalną. Nie ominęło to branży public relations (PR), która znam najlepiej. Okazuje się, że obecnie kluczową umiejętnością staje się analityka i planowanie strategiczne. Korzystam też z wiarygodnych źródeł informacji bazowych dla moich analiz np. Polskiego Związku Firm Deweloperskich, domów maklerskich, GPW czy NBP. -mówi Adam Białas.

Przykłady publikacji i analiz Adama Białasa dot. rynku nieruchomości z okresu lockdown-u:

Interia Bizes , Europa Property – najważniejszy w Europie portal branży,  Buisness PL, Filary Biznesu, Magazyn Law Business Quality,  Business Journal edycja Polska , Murator Plus , Proseedmag, Property Journal, Budnet– Portal Budownictwa, House Market, FXMag, Warsaw Business Journal,  W Gospodarce, Business Journal , Inżynier Budownictwa, Super Express Biznes, Biznes Reatywny, brief.pl, CEO Biznes w praktyce, Biznes Newseria, RealEstateNews

A, jakie są prognozy i nastroje na nadchodzącą jesień i zimę?

Oddają to dwa słowa: stabilnie i ostrożnie. Jak przewidywałem w marcu 2020 r., pierwotny rynek nieruchomości i sytuacja deweloperów jest stabilna. Decydujące będzie czy dojdzie do kolejnego „lockdown-u”, a raczej jego skala. Obecnie ten czynnik jest decydujący dla startu nowych inwestycji. Popyt na mieszkania pomimo wielu zmian, nadal jest duży, ale inwestorzy są ostrożni w „otwieraniu” nowych budów, ponieważ jest to ryzykowne. Przełożyło się to na zmniejszoną liczbę oddanych pozwoleń na budowę oraz transakcji zakupu gruntów. Również spadek zleceń widzą, generalni wykonawcy, którzy często pracują na zerowych marżach, czekając, na poprawę sytuacji w 2021. Wskaźnik cyklu operacyjnego u deweloperów mieszkaniowych wynosi ok. 30-36 m/c. Pokazuje on, jak szybko deweloper odzyska pieniądze, które zainwestował. Czyli jak długo trwa projekt, licząc od zamrożenia gotówki w grunt, przez uzyskanie pozwolenia, wybudowanie, aż po odzyskanie gotówki przy sprzedaży. I to jest dość istotny wskaźnik, który pozwala porównać, jak te procesy u deweloperów przebiegają. Im szybciej pieniądze wrócą do spółki, tym szybciej będzie ona je mogła ponownie zainwestować, uzyskując wyższy zwrot z kapitału. Ważnym wskaźnikiem rentowności dla deweloperów jest marża brutto ze sprzedaży, czyli to ile deweloper zarabia przed uwzględnieniem kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży. To pokazuje, jak dobrze spółka potrafi zorganizować budowę – tanio kupić ziemię, znaleźć dobrego wykonawcę, a na końcu sprzedać ten projekt klientom.- informuje Adam Białas.

Adam Białas to dyrektor w agencji Core PR, dziennikarz i wieloletni działacz Międzynarodowej Federacji Dziennikarstwa w Brukseli (IFJ) i SDRP. W latach 90 związany z mediami TVP, Gazeta Wyborcza, TV2 Dania, Berlingske Tidende i prasą polonijną w USA. Manager marketingu i reklamy, publicysta i ekspert rynku, współautor sukcesu wielu projektów prasowych na rynku polskim. Członek i założyciel Izby Wydawców Prasy. Pracujący m.in. dla skandynawskiego koncernu prasowego SPG ze Sztokholmu, w zarządzie wrocławskiego „Phoenix Press” lidera wydań specjalnych i krzyżówek należącej do Bauer Media Group. Publicysta i ekspert wielu mediów krajowych i zagranicznych. Od ponad dwóch dekad skutecznie działa w obszarze PR i e-marketingu. Autor wielu autorskich projektów PR, e-marketing, i w ostatnich latach dedykowanych programów partnerskich w modelach efektywnościowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w kampaniach i budowaniu wizerunku brandu B2B i B2C. Manager związany z pierwszą globalną platformą telewizyjnych kanałów tematycznych ZoneVision/UPC (obecnie AMC Networks) w Londynie, od 2001 r. Prezes Zarządu Spółki córki zajmującej się nadawaniem satelitarnym i postprodukcją w Amsterdamie. CORE PR obsłużyła ponad 600 kampanii. Specjalizuje się w sektorze finansowym (M&A, IPO-GPW, pozyskiwanie finansowań, fundusze Private Equity/ VC), deweloperskim , HoReCa, MICE i gamingowym. Agencja realizowała działania dla największych deweloperów i agencji nieruchomości, ale też dla czołowych Spółek z sektora gier wideo w obszarze wsparcia IPO. Prowadzi też działania integrujące środowisko branżowe, jak np. „miksery” dla top liderów branży, nowatorskie prezentacje projektów jak i działania kryzysowe.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe