Rola liderów w promowaniu zarządzania poprzez wartości: odpowiedzialność i przywództwo

Zarządzanie przez wartości to jedna z metod, która pomaga firmom organizować swoje działania i pracę wewnętrzną. Bez względu na branżę czy wielkość biznesu, wartości towarzyszą każdej organizacji, nawet jeśli nie są spisane. W jaki sposób liderzy mogą pomóc w zarządzaniu przez wartości?

Czym są wartości?

Inaczej mówiąc, to powszechnie akceptowane przekonanie, że dany sposób wykonywania zadań oraz cele organizacji są właściwe. Wartości są więc myślą przewodnią, która towarzyszy funkcjonowaniu firmy na co dzień. Mogą być obecne w strategii, misji i wizji przedsiębiorstwa, mogą być także rozumiane jako pewne charakterystyczne poglądy, które firma pośrednio (np. poprzez metody produkcji czy oferowania usług) lub bezpośrednio komunikuje swoim klientem, kontrahentom czy społeczności, wokół której działa. Oznacza to, że wartości organizacji są wyrazem ich osobowości i autonomiczności. Powinny w związku z tym wybrzmiewać w kulturze organizacyjnej – trudno wręcz mówić o tych zjawiskach osobno. Oba pojęcia przenikają się na tyle, iż w praktyce nie ma kultury organizacyjnej bez wartości i vice versa.

Jak wygląda zarządzanie przez wartości?

W kontekście liderów zarządzenie przez wartości organizacyjne jest jednym z istotnych aspektów ich pracy. Firmom, które tylko opowiadają się światopoglądowo (a nawet filozoficznie), może grozić niespójność pomiędzy tym, co głoszą, a tym, jak faktycznie działają. Menedżerowie są osobami będącymi na styku wyższych szczebli organizacji i pracowników, którzy najczęściej mają bezpośredniego kontaktu np. z zarządem. Jednocześnie lider jest często postrzegany jako ktoś, kto musi dawać przykład. W związku z tym powinien doskonale rozumieć wartości organizacyjne i zarządzać ludźmi zgodnie z ich filozofią. Sprzeniewierzenie się tej zasadzie doprowadzi do niespójności, a firma może być przez to postrzegana jako niewiarygodna. Rozczarowanie pracowników natomiast tym faktem może doprowadzić do sytuacji, w której będą rozglądać się za nową ścieżką w życiu zawodowym.

Aby zarządzanie przez wartości przez liderów było możliwe, organizacja musi jasno komunikować je przez m.in. określanie celów czy budowaniu strategii. Jeśli firma chce faktycznie dokonać zmiany, to musi dopasować różne elementy kultury organizacyjnej do nowych (lub już obecnych). Może to dotyczyć takich obszarów jak:

    • style komunikacji wewnętrznej (np. udzielanie feedbacku, obecność rozmów coachingowych) i zewnętrznej,
    • metody zarządzania,
    • atmosfera pracy (obecność empatii, rozumienia emocji i zarządzanie nimi),
  • obecność i jakość środowiska rozwojowego,
  • kompetencje pracownicze, ich rozszerzenie lub sięgnięcie po talenty z rynku pracy,
  • obecność zasad zrównoważonego rozwoju i organizacji zorientowanej na człowieka,
  • wspomniana strategia biznesu, ale także misja czy wizja długoterminowa.

W Impact wierzymy, że firmy mogą modyfikować swoją kulturę organizacyjną, choć wymaga to czasu i zaangażowania kluczowych osób w przedsiębiorstwie. W tym celu proponujemy firmom programy rozwojowe, nakierowane na najważniejsze wyzwania wewnętrzne, z jakimi zmaga się organizacja.

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe