3 ważne role Managera w organizacji. Część 2

W tym artykule poznasz więcej szczegółów z zakresu 3 ról Managera. Kontynuując wątek z części pierwszej niniejszej serii, poniżej znajduje się „lista oczekiwań” organizacji względem Managera, w zależności od roli, jaką przyjmuje w danej chwili.

Manager–pracownik

Jeżeli już jesteś szefem, pewnie wiesz, że pracownicy dzielą się na dwie grupy – osoby, które:

  1. tworzą problemy,
  2. rozwiązują problemy.

Pracownicy rozwiązujący problemy najcześciej biorą na siebie odpowiedzialność – za zadania, wyniki, dobrą atmosferę, współpracę. Jeżeli nie udało im się zrealizować targetu czy podpisać kluczowej umowy, od razu szukają innego sposobu na osiągnięcie celu. Zdarzają się sytuację, w których mimo wykorzystanych możliwości, cel nie został zrealizowany – wtedy pracownicy biorący odpowiedzialność analizują, dlaczego tak się stało. Grupa tworząca problemy zwykle szuka powodów niepowodzeń w czynnikach zewnętrznych i dosłownie – rozkłada ręce.

Rolą Managera-pracownika jest więc branie odpowiedzialności za powierzone zadania.

Manager-szef

Głównym zadaniem Managera wcielającego się w rolę szefa jest zarządzanie zespołem w taki sposób, aby skutecznie realizował założone cele.

Przełożenie jest proste – chcesz zarządzać – osiągaj cele. Przede wszystkim tego oczekują od Managerów pracodawcy. Ale żeby tak się stało, trzeba mieć zaangażowany i współpracujący zespół. Perspektywa jest zupełnie różna. Jeżeli na tym etapie nie będziemy świadomi dwóch ról Managera-pracownika oraz Managera-szefa i idąc do teamu, zerojedynkowo zakomunikujemy: „Macie zrealizować cele, bo prezes tak powiedział”, prawdopodobnie nie wykonają zadań w terminie (o ile w ogóle je zrobią) i najprawdopodobniej doprowadzimy do konfliktu w zespole. Rolą Managera nie jest bowiem bycie przekaźnikiem między głową firmy a daną grupą osób zatrudnionych, a realizowanie celów z trzech poziomów mentalnych – szefa, pracownika, współpracownika.

W tej roli Manager odpowiedzialny jest za Zarządzanie Zasobami Ludzkimi.

Manager-współpracownik

W tym położeniu naszą rolą jako Managerów jest zarządzać relacją w taki sposób, aby inne działy wspierały nasz oraz żeby dzięki tej współpracy wzajemnie realizować wspólne cele organizacji. Umiejętność współpracy jest szczególnie ważna zwłaszcza w zespołach rozproszonych (np. oddziały w różnych częściach kraju).

Problem widoczny jest szczególnie w działach handlowych. Zwykle ich postawa świadczy o tym, że oczekują wsparcia od innych działów, ponieważ mają świadomość wagi swoich stanowisk względem organizacji, jednak nie oferują swojego wsparcia dla pozostałych. Jednak niezależnie od funkcji pełnionej w organizacji, należy mieć świadomość, że wszystko, co robimy, ma jeden cel – rozwój danego przedsiębiorstwa. Ażeby było to możliwe, konieczna jest współpraca na poziomie managerskim.

W tej roli Manager odpowiedzialny jest za zarządzanie relacją.

Warto mieć świadomość tych 3 ról w organizacji już od początku współpracy z nową organizacją i tym samym nauczyć się zarządzać w górę (w relacji z szefem), poziomo (w relacji z innymi kierownikami) oraz w dół (względem pracowników). Najczęściej, co jest całkowicie naturalne względem oczekiwań wobec nowego stanowiska pracy Managera, focusujemy się na zarządzaniu w dół, zapominając trochę o pozostałych dwóch poziomach, które są równie ważne. Przyjmując tylko jedną z trzech ról, tj. ja-szef, szef-ekspert, w prosty sposób doprowadzimy do konfliktów w zespole, nieskuteczności, nieporozumień, a nawet rotacji w teamie – zwłaszcza jeżeli awansowaliśmy i zaczęliśmy zarządzać zespołem kolegów-specjalistów, z którymi jeszcze dzień wcześniej byliśmy na tym samym poziomie w hierarchii firmy.

Nasi pracownicy nie chcą słyszeć, że są gorsi od nas (stąd stawianie się w roli szefa-eksperta jest szczególnie niedobrym pomysłem), a wiedzieć, że mogą wychodzić z inicjatywą, rozwijać się, wdrażać nowe pomysły, ponieważ są tak samo ważni dla organizacji jak Ty czy ktokolwiek inny w firmie.

Korzystanie z wiedzy dotyczącej 3 ról Managera w organizacji sprawi, że znacznie szybciej osiągniesz założone cele, a dzięki swojej postawie zdobędziesz autorytet i uznanie. W międzyczasie lepiej rozwiniesz swoje kompetencje miękkie i twarde.

Manager buduje relacje i zarządza energią, motywuje, wspiera, bierze odpowiedzialność, rozwiązuje konflikty, wskazuje drogę działania. 

Poznaj 2 płaszczyzny współpracy

EKSPERT 

Będąc w roli pracownika, staramy się zbudować swój autorytet – niezależnie, na jakim stanowisku się znajdujemy, jako specjaliści w danej dziedzinie, dbamy o swoją eksperckość. Chcemy być świetnym marketingowcem, księgowym, handlowcem, rekruterem, co oznacza, że swój zawodowy autorytet budujemy na eksperckości. I bardzo często właśnie z tego powodu jesteśmy wybierani na stanowiska managerskie – jako najlepszy pracownik, specjalista w danej dziedzinie, osoba z najlepszymi wynikami w teamie. Szefowie myślą; „Skoro tak świetnie radzi sobie w tym obszarze i ma specjalistyczną wiedzę, jest dobrym kandydatem do objęcia stanowiska zarządczego”.

MANAGER

Natomiast warto sobie uświadomić, że jeżeli jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie i dzięki temu zyskaliśmy uznanie, na poziomie managerskim obszar ten przestaje mieć znaczenie. Przejmując rolę kierownika, zaczynamy pracę w nowym zawodzie. Tym samym ponownie budujemy uznanie, jednak już nie przy wykorzystaniu swojej specjalistycznej i technicznej wiedzy (np. doskonałej znajomości produktu czy technik sprzedaży), a na poziomie zarządczym, tj. budowania relacji, motywacji, rozwiązywania konfliktów, rozdzielania zadań i egzekwowania wyników, czyli znaczenie mają przede wszystkim kompetencje miękkie i umiejętność budowania silnego i zaangażowanego zespołu.

Co dla Ciebie oznaczają te 2 płaszczyzny?

Masz obszerną wiedzę z danego obszaru, więc dokładnie wiesz, czego wymagać od swoich podwładnych. Ważne jednak, aby nie wykonywać zadań za nich. Gdy obejmujesz rolę Managera, zmieniają się oczekiwania firmy względem Ciebie – tzn. mniej pracy specjalisty, więcej zarządzającego, współpracującego i motywującego innych pracownika.

————————

W tej części dowiedziałeś się:

  • jakie są oczekiwania organizacji względem każdej z 3 ról Managera,
  • na jakich dwóch płaszczyznach mentalnych znajduje się Manager, obejmując stanowisko zarządcze.

Zachęcam do przeczytania następnego artykułu z serii o zarządzaniu, w którym opowiedziałem więcej na temat 3 poziomów zarządzania (w górę, poziomo, w dół) -> 3 ważne role Manager w organizacji. Część 3

lub powrót do części pierwszej 3 ważnych ról Managera w organizacji.

————————

Zapraszam na szkolenia, procesy mentoringowe, sesje coachingowe. W relacjach 1:1 zapewniam pełną dyskrecję, a podczas warsztatów dzielę się wartościową i praktyczną wiedzą.

Wojciech Gabryelczyk

Executive & Business Coach

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe