3 ważne role Managera w organizacji. Część 1

Niezależnie, na jakim etapie rozwoju kompetencji managerskich jesteś, najpewniej stale chcesz się rozwijać. Dlatego z myślą o Tobie stworzyłem serię wpisów, w których dzielę się wiedzą, doświadczeniem, własnymi obserwacjami i wnioskami, a które wyciągnąłem podczas pracy na stanowiskach zarządczych przez ponad 20 lat mojej wciąż aktywnie rozwijającej się kariery zawodowej.

Zostać Managerem

Swoje opracowania dedykuję młodym Managerom, rozwijającym swoje kompetencje na nowym stanowisku, tym dopiero przygotowującym się do roli Managera, a przede wszystkim do osób mających chęć podnoszenia swoich kompetencji, kwalifikacji oraz umiejętności zawodowych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.

Informacji zawartych w artykule nie uczą na studiach, nie dowiemy się tego również ze szkoleń – niektóre sytuacje po prostu musimy przeżyć i poczuć na własnej skórze – tj. doświadczyć. Pewnych rzeczy nie da się zauważyć, jeżeli nie wiemy, że one są i rzutują na nasze managerską codzienność. Ich świadomość ułatwia rozwiązywanie zadań, a niewiedza, że istnieją sprawia, że trudno przebrnąć przez bieżące sprawy organizacji. Dochodzi do konfliktów, nieporozumień, w efekcie rotacji zespołu. Chciałbym, żebyś mając odpowiednie narzędzia i wiedzę, budował silny, zgrany i zaangażowany zespół, a na podstawie przykładów, wykorzystał te umiejętności w praktyce.

3 role Managera w organizacji

Zostałeś wybrany, awansowałeś. Przejąłeś funkcję zarządcze w firmie, rozpoczyna się Twoja przygoda. W tym momencie stajesz się szefem, pracownikiem i współpracownikiem jednocześnie – w zależności od poziomu relacji. Przy pierwszej euforii tuż po awansie w głowie pojawiają się myśli: „Super! Zostałem szefem! Mogę podejmować decyzje, mam wpływ na wydarzenia w firmie, będę mógł się realizować!”. I tak naprawdę jest to moment, w którym…zostajemy ze wszystkim sami. Można powiedzieć, że jesteśmy wrzuceni na głęboką wodę i jakoś musimy sobie z tym poradzić. Zwykłe mamy wokół siebie osoby, które pokazują Managerom, jak odnaleźć się w nowej roli, wspierają, ale tak naprawdę przez pierwszy okres – miesiąc, dwa, czasem nawet trzy – jesteśmy obserwowani. Każde nasze działanie wzięte jest pod lupę. Firma weryfikuje, jak pracujemy, realizujemy powierzone obowiązki, działamy i funkcjonujemy w biznesowej codzienności. Sprawdzają, jak odnajdujemy się w 3 rolach:

  • Managera/szefa – co robimy, jak zachowujemy się względem teamu,
  • Pracownika – jak realizujemy postawione cele, jaki to ma wpływ na organizację, jak współpracujemy z szefem,
  • Współpracownika – pracownicy oceniają, jak się z nami pracuje,  czy potrafimy właściwie komunikować, jak rozdzielamy i egzekwujemy realizację zadań.

Zwykle po tak zwanym okresie próbnym przychodzi moment odkrycia kart: „Sprawdzam”, ponieważ rzez cały ten czas powstawał raport pracy. Szef wraca do Ciebie z wynikami i daje feedback, który zawiera informację o tym, jak rzeczywiście się z Tobą współpracuje – czy spełniłeś oczekiwania, czy team jest z Ciebie zadowolony oraz co według niego należy poprawić, żeby pozytywnie wpłynąć na kolejne wspólne miesiące pracy (o ile się na nie decyduje). Dodatkowo dochodzą rozmowy z podwładnymi (zebranie po okresie 2-3 miesięcy jest jak najbardziej wskazane), które dokładnie weryfikują Twoje przypuszczenia z faktami.

I to jest moment, w którym Managerowie zdają sobie sprawę, że nie są tylko szefami, a ich praca nie polega jedynie na wydawaniu poleceń. W tej samej chwili mają swoich szefów (dyrektorów, właścicieli firm, prezesów), podwładnych (własny team) oraz są odpowiedzialni za relacje między działami, to znaczy, aby firma funkcjonowała we właściwy sposób, muszą współpracować z liderami pozostałych działów – co w praktyce często bywa najtrudniejsze.

Problem powstaje, kiedy ludzie nie mają świadomości przyjęcia 3 ról w chwili objęcia stanowiska zarządczego i chcą pełnić tylko funkcje szefa. To trochę tak, jak z matematyką. Jeżeli na początku nauki nie zrozumiemy pewnych zależności, każdy kolejny etap matematycznego rozwoju będzie coraz trudniejszy, a w efekcie wymusi na nas szybkie nadrobienie wiedzy, przy jednoczesnym stałym rozwoju wiedzy zaawansowanej, specjalistycznej. Zwykle w tym momencie pojawia się spadek pewności siebie, poczucia własnej wartości, niepokój, nierzadko frustracja, że coś nam nie wychodzi.

Dodatkowo ta świadomość 3 managerskich ról znacznie ułatwia współpracę – między działami, pracownikami, szefami – która jest jednym z elementów wspomagających dobre relacje, osiąganie celów strategicznych firmy czy swoich własnych w kontekście rozwoju zawodowego.

Na co warto zwrócić uwagę w codzienności – czyli jakie oczekiwania mają wobec Ciebie: szef, pracownicy i współpracownicy

W pierwszej kolejności, tuż po objęciu stanowiska managerskiego, jesteśmy stawiani w roli pracownika i mamy realizować postawione przez firmę cele oraz rozwiązywać bieżące problemy. Jednocześnie stajemy się szefem – czyli osobą, która ma wpływa, zarządza, współpracuje z zespołem, buduje relacje. Poprzez przyjęcie takiej postawy łatwiej wykonuje się zadania, przybliżające nasz dział do wykonania założonego planu. W międzyczasie jesteśmy współpracownikami, będącymi na tym samym poziomie w hierarchii firmy, co inni kierownicy, dlatego tak ważne jest utrzymywanie dobrych relacji.

Wszystkie zarządcze elementy łączą się ze sobą, tworząc synergię, prowadzącą z kolei do osiągania zarówno osobistych, jak i zawodowych, w kontekście organizacji, sukcesów.

————————

W tej części dowiedziałeś się:

  • jakie są 3 ważne role Managera w organizacji,
  • na co zwrócić uwagę na początku swojej zarządczej przygody biznesowej.

W kolejnej części poruszyłem tematy związane z dwiema płaszczyznami współpracy oraz opisałem szczegółowo strukturę zarządzania, w jakiej, niezależnie od stażu pracy, znajduje się Manager: 3 role Managera. Część 2

————————

Zapraszam na szkolenia, procesy mentoringowe i sesje coachingowe. W relacjach 1:1 zapewniam pełną dyskrecję, a podczas warsztatów z zespołem dzielę się wartościową i praktyczną wiedzą, angażując uczestników do działania i odczuwania na własnej skórze efektów szkoleń.

Wojciech Gabryelczyk

Executive & Business Coach

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe