Prowadzisz firmę? Pamiętaj o rejestracji w BDO

Baza danych o produktach  i opakowaniach oraz gospodarce odpadami, znana szerzej jako BDO budzi w przedsiębiorcach (zwłaszcza początkujących) sporo wątpliwości. Nic dziwnego, gdyż jest to dość istotna baza informacji, która została wprowadzona przez Ministerstwo Środowiska z konkretnym celem. Ma ona zrobić porządek w sektorze gospodarowania odpadami, zwłaszcza skupiając się na przeciwdziałaniu nieprawidłowościom, jakie pojawiają się tamże. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat samego BDO oraz konieczności rejestracji w bazie – ten artykuł jest dla Ciebie.

BDO – co dokładnie kryje się za tym skrótem?

Od razu warto zaznaczyć, że niniejszy poradnik nie wyczerpuje tematu, a po więcej informacji na temat bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) najlepiej udać się bezpośrednio do źródła tj. art. 79 ust. 2 ustawy o odpadach. Dodatkowych informacji można szukać również na stronie https://obslugabdo.pl, a teraz przechodzimy do sedna!

Powołując się na art. 82 ust. 1 ustawy o odpadach – należy uznać BDO za nic innego jak system teleinformatyczny, gdzie przechowywana i tworzona jest baza danych na temat podmiotów wprowadzających do obrotu produkty – zwłaszcza produkty w opakowaniach oraz podmiotów, które odpadami gospodarują. Rejestracja ww. podmiotów pozwala upewnić się, że spełniają oni dodatkowe obowiązki, jakie są na nich narzucane.

Co jeszcze warto wiedzieć o założeniach BDO?

  • Dozwolona jest wyłącznie forma elektroniczna tego rejestru.
  • Marszałkowie województw odpowiadają za prowadzenie bazy.
  • Celem BDO jest kontrola nad ilością wytwarzanych odpadów oraz zapobieganie tzw. dzikich wysypisk śmieci.

To, co wzbudza najwięcej pytań i wątpliwości wśród przedsiębiorców dotyczy tego, czy każdy z nich jest zobowiązany do tego, by znaleźć się w tej bazie. Sprawdźmy zatem, w jakich przypadkach rejestracja BDO jest obowiązkowa.

Rejestracja BDO – kto jest do niej zobowiązany?

Jest kilka podmiotów szczegółowo wymienionych w ustawie, które nie mogą zlekceważyć konieczności zarejestrowania się w bazie. Oczywiście nade wszystko chodzi o podmioty, które nie tylko wytwarzają odpady, ale też prowadzą ewidencję odpadów. Co więcej, każdy przedsiębiorca wprowadzający na polski rynek produkty w opakowaniach jest do tego zobowiązany.

Musisz się zarejestrować w BDO również, jeśli sprzedajesz następujące produkty:

  • sprzęt elektryczny,
  • sprzęt elektronicznym
  • oleje,
  • pojazdy,
  • opony,
  • baterie,
  • smary,
  • akumulatory.

Nie ominie Cię również obowiązek rejestrowania się w BDO, jeśli jesteś importerem bądź producentem opakowań. Tak samo wszyscy wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań muszą się zarejestrować do bazy. Ważne jest również, że Ustawa dot. BDO nakłada ten obowiązek również na jednoosobowe działalności gospodarcze, zgodnie z tym, że pod pojęciem odpadów kryje się odnośnik do każdego przedmiotu, bądź substancji, której posiadacz zamierza się pozbyć, pozbywa się albo jest do tegoż zobowiązany.

Do czego służą folie kurierskie?
Dlaczego odzież robocza jest ważna?
Czy ozonowanie mieszkania jest bezpieczne?

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe