Skuteczne zarządzanie emocjami w organizacji

Środowisko pracy nie jest miejscem wolnych emocji. Pojawiają się one każdego dnia. Wybuch radości po zakończonym projekcie lub zamkniętej sprzedaży, stres związany z nowymi wyzwaniami, znudzenie obowiązkami, a do tego złość na współpracowników czy kadrę zarządzającą to tylko niektóre z nich. Jak możemy nimi zarządzać w organizacji? Czy biuro jest miejscem do ich wyrażania? Wyjaśniamy. 

Emocje w organizacji, czyli?

Firmy tworzą ludzie, którzy z natury doświadczają przeróżnych stanów emocjonalnych. Ma to oczywiście wpływ na to, jak wykonują swoje obowiązki i jakie osiągają wyniki. Emocje pełnią jednocześnie bardzo ważną funkcję – pokazują innym, że jesteśmy faktycznie istotami ludzkimi, a nie robotami, zredukowanymi jedynie do swojej roli w organizacji. Dla firm ma jednak znaczenie, jak jej pracownicy reagują na swoje emocje, czyli mówiąc inaczej, jak nimi zarządzają. 

Dlaczego nie powinniśmy unikać emocji?

Profesjonalne środowisko pracy nierzadko nie daje zbyt wiele miejsca na ekspresję emocji poszczególnym pracownikom. Błędnie wówczas zakładamy, że biuro nie jest miejscem, w którym należy pokazywać swoje wewnętrzne przeżycia. Profesjonalizm wcale nie musi zakładać, że jesteśmy zdystansowani emocjonalnie względem absolutnie wszystkich zdarzeń. Tłumienie emocji wpływa negatywnie na budowanie więzi między pracownikami, do tego bardzo utrudnia komunikację i powoduje podskórne konflikty, które nierozwiązane mogą eskalować. Co gorsza, tłumienie emocji może w przypadku wielu osób powodować dolegliwości natury fizycznej, które następnie mogą przełożyć się na konieczność skorzystania z opieki medycznej czy zwolnienia lekarskiego. 

Nadmiar emocji również nie jest wskazany

Organizacje mogą również odczuwać trudności w związku z osobami, które są zbyt egzaltowane. W środowisku pracy nie ma konieczności przekazywania absolutnie wszystkich emocji i zdarzeń. W przeciwnym wypadku może dojść do tego, iż inni pracownicy będą unikać takiej osoby, gdyż jej wpływ na nastrój w firmie jest zbyt znaczący. Nadmiar emocji może również obniżyć efektywność zespołów, kierując ich uwagę w sprawy, które de facto nie wymagają ich uwagi. 

Jak osiągnąć złoty środek?

Zarządzanie emocjami w firmie ma swoje źródło w jej kulturze organizacyjnej. Może więc dotyczyć hierarchii, stylów zarządzania, sposobów realizowania i delegowania zadań i tym podobnych. Zbyt sztywne ramy sprawią, że pracownicy będą unikać emocji, dlatego jedną z dobrych strategii w tym względzie jest tzw. “selective vurnelability”, co tłumaczy się jako selektywną (lub częściową) podatność (dostępność). Inaczej mówiąc, to styl zachowania, który ujawnia emocje i ich przyczyny, ale nie wchodzi zbyt głęboko w ich szczegóły. Osiągnięcie takiego stanu jest możliwe poprzez podnoszenie kompetencji w zakresie inteligencji emocjonalnej. Należy ją rozumieć jako umiejętność nazywania swoich stanów emocjonalnych, kontrolowanie reakcji na emocje i bodźce zewnętrzne oraz empatię. 

W Impact pomagamy firmom poprzez programy rozwojowe tworzyć zmiany, które wpływają pozytywnie na całą organizację. Wierzymy, że zarządzanie emocjami jest jednym z elementów rozwoju organizacji. Pracownicy firm powinni mieć swobodę w ekspresji, co jednak nie zawsze jest możliwe, szczególnie jeśli powodem jest kultura organizacyjna. 

Polecamy:
Jak będzie wyglądał rynek kalendarzy firmowych w 2023 roku
Jak wybrać najlepszy dywan do domu?

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe