Jak wspomagać rozwój pracowników?

Rozwój osobisty to jedna z podstawowych potrzeb każdego człowieka. Rozwijamy się w wielu obszarach – szlifujemy swoje talenty, czytamy książki, by poszerzać wiedzę, uprawiamy sport, szukamy pasji i hobby. Niemniej istotną kwestią jest rozwój zawodowy – czyli rozwijanie naszych kompetencji i umiejętności potrzebnych do wykonywania obowiązków w pracy, wchodzenie coraz wyżej po szczeblach zawodowej kariery, osiąganie awansów i nowych tytułów. Każdy pracownik musi się rozwijać, wpływa to pozytywnie na jego motywację do wykonywanej pracy, satysfakcję i samopoczucie. A chyba nie trzeba powtarzać, że zadowolony pracownik to skuteczny i efektywny pracownik? Jak więc wspierać w rozwoju zatrudnionych, aby i pracownicy, i pracodawcy byli zadowoleni? Podpowiadamy! Zapraszamy do artykułu.

Dlaczego rozwój zawodowy jest ważny?

Każdy człowiek podświadomie dąży do rozwoju, również tego zawodowego. Pogłębianie nabytych umiejętności i zdobywanie nowych kompetencji są niesamowicie istotne. Dzięki temu pracownicy o wiele bardziej angażują się w swoje obowiązki. Dlaczego rozwój tak bardzo wpływa na zaangażowanie? Jeśli pracownik wie, że przez kolejny rok w pracy nie nauczy się niczego nowego, nie zostanie wysłany na żadne szkolenie czy warsztaty, a tym samym nie będzie miał szans na awans i jego pozycja w firmie nie ulegnie zmianie, to czy będzie czuł się odpowiednio zmotywowany? Czy będzie wykonywał swoje obowiązki z uśmiechem na twarzy i należytą dokładnością? Czy będzie angażował się i wychodził z inicjatywą? Prawdopodobnie nie. Bo niby dlaczego pracownik miałby robić więcej niż od niego oczekujemy, skoro firma nie chce go za to nagrodzić w żaden sposób?

Taka sytuacja może wręcz doprowadzić do tego, że pracownik będzie czuł się, jak w sytuacji bez wyjścia. Z jednej strony lubi swoją pracę i chciałby pozostać w organizacji, a z drugiej potrzeba rozwoju zawodowego jest tak duża, że będzie szukał tej możliwości poza organizacją. Wszystko to wpłynie na samopoczucie pracownika, spadek jego zaangażowania i demotywację.

Dlatego, wbrew krzywdzącym, powszechnym opiniom, rozwój pracownika nie leży wyłącznie w gestii samego zatrudnionego. Pracodawca również powinien wspierać zaangażowanych pracowników w ich rozwoju. Jak? Podpowiadamy!

Jak wspierać pracowników w rozwijaniu kompetencji?

Każdy pracodawca powinien wspierać swoich pracowników w rozwoju zawodowym. Zwłaszcza w sytuacji, gdy to sam pracownik wykazuje chęć do zdobywania nowych umiejętności, pogłębiania kompetencji i podejmowania nowych działań. W jaki sposób można to robić?

Przede wszystkim szalenie istotne jest uzyskanie informacji, czy pracownik ma poczucie, że praca stanowi dla niego ciągłą szansę na rozwój. Przeszkodą w tej kwestii bardzo często bywa brak odpowiedniej komunikacji w organizacji. Pracownik nie ma pojęcia, czy istnieją dla niego jakiekolwiek szanse na rozwój i co powinien zrobić, aby dostać awans, z kolei pracodawca nie zdaje sobie sprawy, że zatrudnieni w jego firmie pracownicy mają poczucie stagnacji.

Otwarta komunikacja jest kluczem do sukcesu w firmie. Bardzo pomocna w tej kwestii jest ocena pracownika 360 stopni, która stanowi idealny punkt wyjścia działań rozwojowych. Ocena ta przeprowadzana jest na szeroką skalę, a oceniany pracownik otrzymuje feedback nie tylko od przełożonego, ale również od współpracowników i podwładnych (jeżeli kieruje zespołem). Dodatkowo ocenia też sam siebie. Tak dokładna analiza bardzo mocno nakreśla talenty i mocne strony pracowników, przy jednoczesnym wskazaniu obszarów do rozwoju. Tym samym jest bardzo dobry narzędziem, na podstawie którego można wyznaczyć ścieżkę rozwojową dla każdego pracownika w organizacji.

Niemniej istotne jest budowanie kultury organizacyjnej, która zachęca pracowników do rozwoju. Zasady, wartości i wzorce komunikowana muszą zachęcać pracowników do pracowania nad własnymi kompetencjami. Otwarta komunikacja, przyzwolenie na uczenie się nowych rzeczy, przestrzeń do dzielenia się swoimi pomysłami zapewniają nie tylko zdrową atmosferę, ale zachęcają zatrudnionych do wychodzenia z inicjatywą.

Firmy powinny także stwarzać okazję do rozwoju budując odpowiedni system benefitów pozapłacowych. Szkolenia, warsztaty, dofinansowanie lekcji języków obcych niejednokrotnie sprawdzają się lepiej niż kolejna premia finansowa. W wielu organizacjach bardzo dobrze sprawdza się także program rozwoju talentów budowany przez dział HR. Wspieranie wyjątkowych zdolności i predyspozycji wpływa na efektywniejsze wykonywanie obowiązków zawodowych.

Nie można jednak zapominać, że nie tylko dział HR odgrywa istotną rolę we wspieraniu rozwoju pracowników. Oczywiście departament ten należycie dba o interesującą ofertę szkoleń, tworzy rozwojowe programy, wyznacza ścieżki awansu. Jednak bezpośredni przełożony także jest odpowiedzialny za poszerzanie kompetencji wśród swoich podwładnych. To przecież kierownik najlepiej zna swoich pracowników i wie, jakie kompetencje są niezbędne w jego zespole. Dzięki temu to właśnie bezpośredni przełożeni mogą odpowiednio nakierować działania rozwojowe podwładnych, tak aby wspierały rozwój nie tylko poszczególnych osób, ale i całej organizacji.

Rozwój zawodowy to bardzo istotna kwestia, która wpływa na efektywność pracowników, a więc i całej organizacji. Dział HR we współpracy z kierownikami poszczególnych zespołów powinni tworzyć ścieżki rozwojowe, budować pozytywną, wspierającą atmosferę, dbać o ofertę szkoleń i warsztatów oraz starać się wspierać otwartą komunikację w firmie.

 

Jaki powinien być profesjonalny mop do mycia podłóg?

Pozostaw swój komentarz

Pomocne narzędzia i artykuły:

KURSY WALUT - Notowania giełdowe